راهنمای سایت
جستجو:
مزون پریاکفش گوچیموزیک و شعبده بازیکیف پرادامحصولات زیبایی Chanelعکاسی ژستسفره عقدباغ آرزو
ورود کاربران
 
 
فراموشی کلمه عبور
SPF ضد آفتاب هاروغن های اسانسی در رایحه درمانیکک و مکرنگ موی طبیعی
بانک پارسیان

بانک سامان
رای دهید

اجزای فعال فرآورده های آرایشی

صنعت آرایش در سال های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. گرایش عمومی این صنعت اکنون تنها پرداختن بر ظاهر پوست نیست بلکه مسئله سلامت پوست نیز مدنظر می باشد و بسیاری از این محصولات در حد بینابین ماده آرایشی و دارویی قرار دارند. در این جا به اجزای مختلف و فعال مواد آرایشی پرداخته می شود که براساس تحقیقات و نتایج به دست آمده در علوم پزشکی استوار است.

درباره اجزای فعال محصولات آرایشی چه می دانیم ؟

این مواد را می توان در دسته های زیر تقسیم بندی کرد :

مواد مشتق از منابع حیوانی

این مواد شامل پروتئین های مختلف مثل کلاژن و الاستین، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک، هیالورونیک اسید، عصاره های جفت، مایع آمنیوتیک و سرامیدها هستند.

مشتقات گیاهی

اینها شامل موادی چون الوورا، اسطوخودوس، کالندولا (همیشه بهار) روغن جوجوبا، و روغن درخت چای هستند. فیتوسترول ها Phytosterols شامل عصاره های کره کاکائو، قهوه، زیتون، آوکادو، کنجد، آفتابگردان و روغن سویا هستند. گامالینولئیک اسید از روغن های پامچال و گیاه دم روباه تهیه می شود. آلفا هیدروکسی اسیدها از میوه ها و سبزیجات مشتق می شوند.

ویتامین ها

اینها شامل ویتامین های Cو E بتا کاروتن و پروویتامین B (اسید پانتوتنیک) است.

مواد غذایی

بسیاری از فرآورده های آرایشی که قرن ها توسط ملل مختلف استفاده شده اند از مواد غذایی مثل شیر،تخم پرندگان ، عسل و پروپولیس Propolis منشاء گرفته اند.

مواد طبیعی با منشاء حیوانی

کلاژن

این پروتئین یکی از اجزای اصلی پوست است بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند که کلاژن می تواند به درون پوست نفوذ کند و جایگزین کلاژن های کهنه شود. این تصور کاملا اشتباه است و کلاژن به دلیل مولکول سنگین خود قابلیت نفوذ به داخل لایه کراتینی پوست و رسیدن به بخش های زنده پوست را ندارد. تنها راه  وارد شدن موثر کلاژن به داخل پوست تزریق آن به درون لایه های عمقی پوست جهت درمان اسکارهای فرو رفته و چروک هاست که البته تاثیر آن موقتی است زیرا کلاژن بعد از چند ماه جذب می شود.

کلاژن می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد چون به طور موثری آب جذب می کند وبه همین خاطر سبب بهبود موقتی شکل ظاهری پوست می گردد. محصولات آرایشی حاوی کلاژن تاثیر خود را از این طریق اعمال می کنند. بعلاوه کلاژن در مواد آرایشی و حفاظتی مو نیز به کار می رود. بخصوص در آن دسته از محصولاتی که برای بهبود بخشیدن به موهایی که به وسیله رفتار نادرست دچار آسیب شده اند (مطالعه کنید.قسمت حالت دهنده های پروتئینی).

آمینو اسیدها، الاستین و سایر پروتئین ها

این مواد نیز قادر به نفوذ به داخل لایه کراتینی پوست نیستند. بعضی از اینها با جذب آب سیب افزایش رطوبت پوست می شوند. شواهدی دال بر تاثیر این مواد جهت جوانسازی پوست یا درمان چین و چروک های پوستی وجود ندارد.

اسیدهای نوکلئیک

در مورد تاثیر این مواد جهت جلوگیری از پیری پوست هیچ گونه دلیل و مدرکی در دست نیست ولی اینها نیز قادر به افزایش رطوبت پوست هستند.

هیالورونیک اسیدها

درم تا حدود زیادی متشکل از مواد داخل سلول بی شکل که ساختمان و طرح مشخصی ندارند و به منزله نوعی سیمان برای اجزای دیگر درم عمل می کنند می باشد. یکی از موادی که در بین سلول های درم وجود دارد هیالورونیک اسید است که یک جاذب موثر آب است و به صورت وسیعی در ترکیبات مرطوب کننده به کار می رود.

مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک مورد استفاده در محصولات آرایشی از گاوهای آبستن فراهم می شود که با فرض جوانسازی و جلوگیری از پیری پوست عرضه می گردد. تجربیات علمی سودمندی این فرآورده ها را اثبات نکرده است.

محصولات مشتق از جفت

فایده این محصولات نیز در جوان سازی پوست به وسیله شواهد علمی اثبات نشده است. محصولات مختلفی حاوی ترکیبات آنزیمی و سایر پروتئن ها ی جفت که برحسب شرایط مختلف ساخت مشتق از جفت حیوانی یا انسانی هستند تولید شده اند. باید توجه داشت که در اکثر کشورها  استفاده از بافت های انسانی در ساخت محصولات آرایشی ممنوع است . در سال های اخیر مصرف کنندگان از محصولاتی که با فرآورده های خونی در ارتباط باشد به نحوی  گریزانند که دلیل آن احتمال آلودگی با ویروسها و باکتری های بیماری زا است. با وجودی که انتقال بیماری های غفونی به وسیله مشتقات جفتی گزارش نشده است ولی بازار فروش این محصولات رو به کاهش است.

سرامیدها

سرامیدها تقریبا 40 % از اسیدهای چرب سلول های بدن را تشکیل می دهند و جزء مهمی از لایه کراتینی هستند و در حفظ حالت یکنواختی آن دخالت دارند. به کار بردن ترکیبات حاوی سرامیدها در پوست حیوانات سبب ایجاد یک لایه غیرقابل نفوذ و عایق می گردد. اخیرا پمادهای حاوی سرامیدها به عنوان فرآورده های مرطوب کننده و محافظ در برابر عوامل شیمیایی متعدد ساخته شده است. برای این ماده از نظر علمی اثرات ضد پیری ثابت نشده است.

عصاره های گیاهی

این مواد اثرات متنوعی دارند. بعضی دارای رایحه مطبوع یا رنگ جذاب هستند و برخی ایجاد رطوبت در پوست می کنند و نرم کننده هستند و برخی قابض اند . از لحاظ علمی تا به حال اثبات نشده است که هیچ یک از عصارهه ای گیاهی اثر درمان کننده بر پیری پوست داشته باشند غیر از آلفا هیدروکسی اسیدها . ادعا می شود که برخی از عصاره های گیاهی دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی هستند ولی موقعی که صحبت از پوست عفونی یا تحریک شده درمیان است بهتر است که از فراورده های طبی شناخته شده با مشاوره پزشک استفاده شود نه از عصاره های گیاهی .

آلوورا Aloe vera

آلوورا که به طور وسیعی در مواردی چون سوختگی ها و بریدگی ها و تحریکات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از فرآورده های آرایشی چون کرم، پماد، صابون و لوسیون های برنزه کننده و  پاک کننده و  غیره وجود دارد. خاصیت نرم کنندگی این ماده برای عموم شناخته شده است. گیاه آلوورا دارای گل های زرد رنگ و برگ های ضخیم است که ماده آن از اینها استخراج می شود.

خواص آلوورا

- خاصیت ضد التهابی

- خاصیت ضد باکتری

- تسریع بخشیدن به بهبود زخم

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد و بنابراین برحسب نوع خاص گیاه اثرات فارماکولوژیکی متنوعی دارند.

اسطوخودوس Lavender

برخی ادعا می کنند که ماده استخراح شده از این گیاه خواص آنتی اکسیدان دارد. فراورده های آن نیز جهت نرم کردن و کاهش تحریک و التهاب پوستی از آن استخراج می گردد. اسطوخودوس برای تولید عطرهای مختلف نیز کاربرد دارد.

بابونه Camomile

 عصاره این گیاهان دارای عطری دلپذیر است و گفته می شود. نوشیدن افشره اینها خاصیت آرام بخشی برای جهاز هاضمه دارد. استفاده از این فرآورده ها در پوست به خاطر خاصیت ضد التهابی و قابلیت انقباضی عروق است که سبب خنثی کردن تحریکات پوست می گردد. چای تهیه شده از این فرآورده در ماتولوژی به عنوان دهانشویه  در زخم های دردناک دهانی کاربرد وسیعی دارد. یک درمان پیشنهادی برای تورم اطراف چشم استفاده از کمپرس عصاره بابونه چندین بار در روز است. در مواد معدودی مشاهده شده است که عصاره این گیاه تاثیر مشخصی بر بهبود زخم داشته است که البته این امر از لحاظ علمی ثابت نشده است.

گل اشرفی یا همیشه بهار Calendula

گفته می شود که عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و در تحریکات خفیف پوست  کاربرد دارد و همچنین یک قابض ملایم است و برای ان خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ نیز ذکر شده است. 

اکیناسه Echinacea

اکیناسه نوعی گیاه طبی است که در قسمت های شمالی و جنوبی آمریکا رشد می کند و قرنها مورد استفاده قرار گرفته است و گفته می شود خاصیت ضد عفونی کننده برعلیه باکتریها، قارچ ها و ویروس ها دارد ولی مطالعه کنترل شده علمی که این موضوع را تایید کند وجود ندارد و هرگز دیده نشده است که مانند آنتی بیوتیک ها موثر باشد.

روغن گیاه چای استرالیایی

روغن گیاه چای استرالیایی (melaleuca alternifolia) به صورت مایعی بی رنگ تا زرد شفاف است و به عنوان ماده ضد میکروبی و ضد قارچ به فروش می رسد و برای پوست آرامش بخش است و برعلیه التهاب، سوختگی ها و بریدگی های کوچک مفید است. طی مطالعات علمی انجام شده در سال 1990 در استرالیا سودمندی آن در آکنه معلوم شده است.

روغن جوجوبا  Jojoba

این روغن از گیاهی در مکزیکو و آمریکای شمالی استخراج می شود. حدود بیست سال قبل ماده مزبور در شامپوها و حالت دهنده ها و کرم های مرطوب کننده به کار می رفت. در دهه گذشته از آن در فرآورده های طبی و بهداشتی استفاده شد. روغن جوجوبا در لایه کراتینی پوست به خوبی نفوذ می کند و به درم می رسد. تلاش هایی به منظور استفاده از آن به عنوان یک ماده حامل برای انتقال سایر مواد به درون پوست انجام گرفته است. همچنین گفته می شود که این روغن از ترشح بیش از حد غدد سباسه ممانعت می کند و اثرات خوبی بر تحریکات و التهابات پوستی دارد.

روغن های معطر

این روغن ها به وسیله یونانیان و مصریان به منظور تسکین درد و آرامبخشی مورد استفاده قرار گرفته اند. اینها دارای عطر بخصوصی هستند و از گیاهان مختلفی استخراج می شوند و گفته می شود که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارند. برخی از اینها خاصیت ضد درد داشته و برخی دیگر مثل منتول و کامفور اثرات خنک کنندگی روی پوست دارند. تعدادی از این روغن ها به خاطر بوی مخصوص خود دارای خاصیت محرک احساسات و ایجاد احساس خلقی خوب و سلامتی هستند که به علت مکانیسم عصبی مرکزی است. از این روغن ها در صنعت آرایشی استفاده های فراوانی می شود از جمله در موارد زیر :  

- در شامپوها، حالت دهنده ها و فر دهنده های مو

- در صابون هایی که خاصیت نرم کنندگی و لطیف کنندگی دارند و نیز صابون هایی که به آنها روغن های معطر با غلظت 1% اضافه شده است و درجاتی از خواص ضد میکروبی دارند.

- در خوشبوکننده های مختلف

- در محصولات دفع کننده حشرات

اخیراً استفاده آنها در فراورده های تغییر دهنده خلق جهت ایجاد آرامش و یا هیجان روز به روز بیشتر می شود.

فیتوسترول ها

این مواد ساختمان شیمیایی نزدیک به کلسترول دارند و از گیاهان مختلفی مثل کاکائو، زیتون، آوکادو، آفتابگردان و سویا استخراج می شوند. اثر عمده آنها خاصیت ضد التهابی است و در کرم های ضد آفتاب سوختگی و تسکین تورم و تحریک های جلدی به کار می روند. در حالت دهنده ها و نرم کننده های مو نیز از اینها استفاده می شود که به علت ایجاد تغییر در بار الکتروستاتیک موها از حالت بد شکلی مو جلوگیری می کنند.

گامالینولئیک اسید

این ماده، یک اسید چرب با خاصیت ضدا لتهابی است و همچنین خاصیت مسدودکنندگی داشته و عایقی برای لایه کراتینی پوست است. گامالینولئیک اسید در ترکیب مرطوب کننده های مختلفی به کار می رود و در درماتولوژی گزارشاتی مبنی بر فواید آن در درمان درماتیت آتوپیک ارائه شده است. همچنین برای رفع آسیب های پوستی و خشونت سطح پوست در صورتی که منظم استفاده شود مفید است.

آلانتوئین  Allantoin

این ماده از عصاره گیاهان مختلفی استخراج شده است ولی امروزه در صنعت آرایش، از اسید اوریک آن را به صورت صناعی تولید می کنند. این ماده دارای خاصیت تسکین بخش  در پوست های تحریک  شده ایت و گفته می شود خاصیت ترمیم کنندگی زخم را نیز دارد که البته از لحاظ علمی اثبات شده نیست. آلانتوئین یک ماده کراتولیتیک است که به آن خاصیت نرم کنندگی می دهد و یک جزء رایج در ترکیب مرطوب کننده ها و فرآورده هایی است که به منظور رفع تحریکات پوستی تولید می شوند. به عنوان مثال از آن برای پوست های خشک و ضخیم شده یا ترک لب  ها و نیز در شامپوهای ضد شوره استفاده می شود.

ویتامین ها

بنابر تعریف ویتامین ها ترکیبات ارگانیک مختلفی هستند که به مقدار کم در غذاها یافت می شوند و وجود آنها جزئی اساسی برای عملکرد طبیعی بدن است. ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین Eخواص آنتی اکسیدان دارند. در مورد اثرات اینها بر پوست و کاهش روند پیری هنوز پاسخ قطعی وجود ندارد. تا همین اواخر کسانی که تاثیر این ویتامین ها را وقتی که به صورت موضعی استفاده شوند نفی می کردند این گونه استدلال می نمودند که شکل موضعی این مواد قادر به نفوذ از لایه کراتینی پوست نیست و بنابراین به اپیدرم و درم نمی رسد ولی تحقیقات جدیدی انجام شده است.  که نشان می دهد ویتامین Cو Eموجود در برخی از فرآورده های پوستی در واقع به اپیدرم می رسند و جذب می شوند. میزان نفوذ آنها بستگی به غلظت و سایر موادی دارد که در آن فراورده به کار رفته است.

باید یادآور شد که اگر چه این مواد به درون اپیدرم و درم نفوذ می کنند ولی این امر الزاما به معنی اثرات سودمند آنها بر پوست نیست.

ویتامین C

فرض بر این است که نفوذ ویتامین Cبه درون پوست سبب بروز خاصیت ضد اکسیدان و محافظتی آنها در مقابل آسیب های جلدی و اشعه ماوراء بنفش خورشید، دود و آلودگی ها محیطی می گردد. بعلاوه این ویتامین نقشی را در تحریک سلول های درم برای تولید کلاژن ایفا می کنند. بنابراین کاربرد انها بر روی پوست ممکن است مفید باشد.

ویتامین A

از لحاظ علمی هیچگونه دلیلی مبنی بر سودمندی ویتامین Aبه صورت موضعی بر روی پوست وجود ندارد. از  طرف دیکر رتینوئیک اسید که ترکیبی مشابه از نظر شیمیایی با ویتامین A  است. دارای اثرات مفید بر پوست می باشد.

پروویتامین B(پانتوتنول)

گفته می شود که این ماده برای ترمیم زخم و کاهش التهاب پوستی کاربرد دارد و جزیی رایج در فرآورده های درمانی برای راش های ناحیه کشاله ران است.

مواد خوراکی رایج

شیر و تخم مرغ به نظر نمی رسد غیر از خواص تغذیه ای خود هیچگونه فایده ای برای پوست داشته باشند جز اینکه شاید سبب افزایش رطوبت و از این طریق تا حدودی نرمی پوست گردند.

عسل و پروپولیس

عسل دارای خواصی برای درمان سوختگی است که به نظر می رسد به علت میزان بالای قند آن باشد که خاصیت جلوگیری کننده از رشد باکتری ها را دارد ولی با این حال اثر آن هیچ وقت به خوبی مواد ضد میکروبی استاندارد موجود نیست.

مفهوم کلمه «طبیعی» در محصولات آرایشی

قابل تاکید است که هر فرآورده ای که برچسب «طبیعی» داشته باشد نباید چشم بسته مورد استفاده قرار گیرد یا توصیه به مصرف آن نماییم. در واقع فرآورده های دارویی متعددی که برای درمان بیماری های جدی موثرند تماماً به وسیله فرایندهای صناعی تولید می شوند همچنین به عنوان مثال یکی شامپو بچه ساخته شده به طور صناعی معمولا دارای تحریک کنندگی و آسیب رسانی کمتری نسبت به یک صابون مشتق از چربی های طبیعی حیوانی است. وقتی یک محصول به دست مصرف کننده می رسد. معمولا با شکل اولیه طبیعی خود بسیار تفاوت دارد اگرچه با عنوان «طبیعی» به بازار عرضه می شود. ولی مطمئناً ترجیح دارد که از اضافه شده مواد مصنوعی به محصولات آرایشی خودداری گردد با این حال مهم تر از درجه «طبیعی بودن» یک محصول در نظر داشتن عوامل زیر است :

در مورد عوارض آن چقدر اطلاع داریم؟ این محصول برای پوست چه میزان تحریک یا آسیب در بر دارد؟ کارایی آن تا چه حد به اثبات رسیده است؟

محصولاتی که ادعای افزایش میزان اکسیژن پوست را دارند

برخی  از محصولات آرایشی داعیه افزایش اکسیژن پوست را دارند ولی باید یادآور شد که پوست اکسیژن خود را از طریق عروق خونی درم دریافت می کند و تا زمانی که جریان خون پوست اختلال پیدا نکند نیازی به منبع دیگر اکسیژن وجود ندارد.

 

گردآوری و تنظیم : نایس کلوب

کتاب آرایش و درمان پوست تالیف دکتر آوی شای ، دکتر هاوارد مایباخ ، دکتر رابرت باران ترجمه دکتر حمید نوروزی

 

برچسب ها : مواد آرایشی , لوازم آرایش ,  اجزا لوازم آرایش , لوازم آرایشی ,  لوازم آرایشی بهداشتی ,  لوازم آرایشی و بهداشتی , محصولات آرایشی

 

برچسب ها:

مطالب مرتبط:

اشتراک

نظر شما
نام:
نظر:  
عضویت در خبرنامه نایس کلوب
  
  • استفاده از تخفيف ويژه 15%
  • سفارشي کردن محصولات
  • استفاده از تخفيف ويژه 15%
  • سفارشي کردن محصولات
  • استفاده از تخفيف ويژه 15%
  • سفارشي کردن محصولات
  • استفاده از تخفيف ويژه 25%
  • سه محصول رايگان
  • استفاده از تخفيف ويژه 25%
  • سه محصول رايگان
  • استفاده از تخفيف ويژه 25%
  • سه محصول رايگان
اطلاعات بیشتر
جوش های سر سیاهمراحل پاکسازی پوستهمه چیز در مورد آکنه
جستجو در سایت بر اساس کلمات کلیدی:

صفحه اصلی | درباره ما | قوانین و مقررات سایت | تماس با ما | راهنمای سایت | تبلیغات در سایت
عضویت در سایت | معرفی سایت به دوستان

E-mail: info@nicecloob.com
Phone: 09198145162 - 09381578776
آدرس: بابل - خیابان بابلسر - کوچه آخوندی - ساختمان مانلی
مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
لطفاً پیش از استفاده از سایت صفحه راهنمای سایت را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت بدان معناست که شما قبلاً صفحه راهنمای سایت را مطالعه کرده و به مفاد آن واقفید.

به نایس کلاب امتیاز دهید